Ranking Złoty Bankier 2024
Trwa największe badanie jakości obsługi, komunikacji w social media i produktów banków
Trwa największe badanie jakości obsługi, komunikacji w social media i produktów banków
Przed nami XV edycja rankingu „Złoty Bankier”
Złoty Bankier to największe badanie sektora bankowego w Polsce, organizowane przez Bankier.pl i „Puls Biznesu”. Celem rankingu jest wskazanie instytucji bankowych świadczących najwyższe standardy jakości obsługi, oferujących najlepsze produkty i prowadzących działania wyróżniające na tle konkurencji.
Przed nami XV edycja rankingu Złoty Bankier.
Kompleksowe badanie jakości obsługi przeprowadzi agencja Minds&Roses – po raz kolejny przekonamy się, który bank najlepiej dba o klienta w wielu kanałach obsługi.
Eksperci Bankier.pl drobiazgowej ocenie poddadzą produkty bankowe: konto osobiste, konto dla dziecka, kredyt gotówkowy i kredyt hipoteczny.
Nagrodę za social media przyznamy na podstawie prezentacji, które przygotują banki oraz ocen kapituły złożonej z ekspertów.
Ocenie internautów poddamy karty płatnicze – czytelnicy Bankier.pl i „Pulsu Biznesu” zagłosują w kategorii „Karta płatnicza – najlepszy design”.
Złoty Bank 2024 – Najlepsza wielokanałowa jakość obsługi
Minds&Roses zweryfikuje wielokanałową jakość obsługi w 14 kluczowych bankach.
Grupa audytorów:
– odwiedzi ok. 750 placówek bankowych
– nawiąże kilkaset kontaktów telefonicznych z infoliniami banków i kontaktów korespondencyjnych
– nawiąże ponad 3000 kontaktów cyfrowych
Ocenie podlegać będzie: podejście do klienta, umiejętność rozpoznania jego potrzeb, prezentacja oferty oraz szeroko pojęta jakość obsługi.
Badanie ma na celu podniesienie jakości obsługi w instytucjach finansowych i zwrócenie uwagi na te obszary, które są ważne z punktu widzenia klientów. Szczegółowe wyniki dostępne są dla poszczególnych banków w dedykowanych raportach.
Banki badane w tej kategorii:
Karta płatnicza – najlepszy design
Jak co roku do udziału w plebiscycie Złoty Bankier zaprosimy również czytelników. Internauci wybiorą najlepiej zaprojektowaną kartę płatniczą. Na plastikową kartę spojrzą jak na przedmiot, a nie pakiet usług finansowych. Liczyć się będzie estetyka i forma, trafiająca w gusta czytelników Bankier.pl i „Pulsu Biznesu”.
Każdy z banków może zgłosić jedną kartę płatniczą dowolnego typu (debetowa, kredytowa itp.), która spełniała następujące wymagania:
Social media
W kategorii „Social media” istotne jest to, jak banki wykorzystują media społecznościowe do nawiązywania i wzmacniania relacji z klientami. W tym roku nagrodę ponownie przyznamy na podstawie prezentacji przygotowanej przez banki. Tym razem jednak wybierzemy pewien aspekt, któremu przyjrzymy się bliżej… Analizy działalności banków w mediach społecznościowych dokona kapituła, a całość oceny uzupełnią raporty Sotrender i Brand24.
Ciekawa forma, ekologiczny materiał, nawiązanie do pasji, przeżyć, czy trendów – karty płatnicze zdecydowanie mogą być designerskim elementem portfela.
Głosowanie trwało do 7 kwietnia, a wyniki ogłosimy 22 kwietnia.
Pokryta warstwą platyny karta Revolut Ultra to symbol luksusowego stylu życia i ekskluzywna propozycja członkowska dla osób zamożnych. Karta otwiera drzwi do 1400+ saloników lotniskowych (bez limitu, bez opłat), darmowych subskrypcji (np. Financial Times), nielimitowanych przelewów międzynarodowych (bez opłat Revolut), nielimitowanej wymiany walut (bez opłaty weekendowej), ubezpieczenia kosztów rezygnacji z wyjazdów (z dowolnego powodu) i innych korzyści. Ma także piękny design.
Przejrzysta karta kredytowa PKO Banku Polskiego. Od połowy roku 2023 wykorzystujemy innowacyjny materiał Ocean Plastic®, plastik PET z recyklingu pochodzący z przetwarzania plastikowych butelek odzyskiwanych ze środowiska. Jedna karta to mniej więcej równowartość jednej plastikowej butelki pochodzącej z recyklingu. W końcu roku bank rozpoczął również stopniowe wydawanie wszystkich plastikowych kart wykonanych w 100% z materiałów z recyklingu (tzw. rPVC).
Karta z nowej linii inspirowanej sztuką ludową ze współczesnymi elementami graficznymi. Nawiązuje do małych ojczyzn, które wciąż są dla nas ważne. Karta prepaid kierowana jest głównie do młodzieży, stąd design, w którym elementy folkowe zostały nowatorsko przekształcone i zmieszane ze street artem oraz muralem. To odpowiedź na oczekiwania młodych ludzi, którzy chcą mieć jak największą kontrolę nad swoimi finansami i uczestniczyć w cyfrowym świecie, jednocześnie wyrażając swoją niezależność.
Karta przedpłacona dla najmłodszych inspirowana, zyskującą coraz większą popularność, grą edukacyjną „Miasto ING” w Roblox. W „Mieście ING” dzieci przez zabawę uczą się zarządzania swoimi pierwszymi „wirtualnymi” pieniędzmi i poznają zasady bezpieczeństwa w sieci. Stworzona przez nas karta buduje wśród dzieci skojarzenia nie tylko z marką ale z zasadami, które poznały w grze.
Las-dom zwierząt, oddech ludzi, ochrona klimatu! Każda wydana karta WWF Millennium Mastercard wspiera Fundację WWF Polska w zakresie ochrony lasów. Karta zaprojektowana z myślą o naturze, bo las i zwierzęta to jedność, łączą się i przenikają, tworząc wspaniały ekosystem. Karta wspiera m.in. ochronę siedlisk rysia w Polsce. Estetycznie zaprojektowana, z danymi na odwrocie oraz wcięciem dla osób słabo widzących. Wykonana w 85% z plastiku otrzymanego w procesie recyklingu.
Ekologiczna Karta Banku Pocztowego wykonana jest w 82% z materiału pochodzenia roślinnego – PLA, wytwarzanego ze skrobi kukurydzianej. Wydając karty z PLA przyczyniamy się redukcji ilości odpadów niebiodegradowalnych. Bank Pocztowy należy do pionierów na polskim rynku wykorzystujących ten materiał do produkcji kart. Karta posiada dodatkowe udogodnienie dla osób słabowidzących i niewidomych – specjalne wcięcie na krótszej krawędzi karty (tzw. blind notch).
Lulu to yordlowa wróżka przemierzająca świat Runeterry ze swoim towarzyszem Pixim w kultowej grze League of Legends. Jej wizerunek widnieje na karcie debetowej Alior Banku w ofercie Konta Jakże Osobistego. Bank zadbał, by karta miała jeszcze bardziej kolekcjonerski design umieszczając wszystkie dane na rewersie karty. Fioletowy rant dopełnia całość, nadając produktowi ekskluzywny i oryginalny styl, podkreślając jednocześnie wyjątkowość jej posiadaczy.
W naszym katalogu mamy 6 wizerunków kart z serii #capibara. Ten z capibarą baseniarą cieszy się największą popularnością. Do tego, by wykorzystać wizerunki tych uroczych stworzeń, zainspirowały nas dzieci naszych pracowników. Samą grafikę stworzyła sztuczna inteligencja. Tą kartą mogą cieszyć się także dorośli. Co ważne, karta jest wykonana z ekotworzywa, które rozkłada się szybciej niż plastik.
BOŚ na swoje karty wybrał dziewięć kojarzonych z polską przyrodą chronionych gatunków ptaków i ssaków. Karty z wizerunkami chronionych zwierząt mają przypominać jak ważne jest życie naszych mniejszych przyjaciół. W Polsce ochroną objętych jest blisko pół tysiąca gatunków zwierząt. Należy do nich dudek – ptak średniej wielkości o pięknym brązowym upierzeniu i długim, efektownym czubem na głowie. Karta przedstawia graficzną sylwetkę ptaka na kolorowym tle.
Wydanie karty Mastercard PeoPay KIDS do konta z wizerunkiem niestandardowym dla dzieci jest bezpłatne. Z karty mogą skorzystać nawet najmłodsi – już od 6. roku życia. Dla dziecka pierwsza karta, to symbol dorosłości i samodzielności. Dziecko może płacić kartą w sklepie lub wypłacać pieniądze z bankomatu – dzięki temu uczy się zarządzać swoimi finansami od najmłodszych lat.
Plastik, z którego wykonana jest karta, w 100% pochodzi z recyklingu. Pionowa grafika i minimalistyczny design, które tworzy kompozycja z litery V, jak Velo. Deseń liter stanowią kwadraty nawiązujące do logo banku. Dyskretna lokalizacja danych – przeniesione na rewers, aby nie były widoczne dla osób postronnych. Rewers – w układzie poziomym z uwagi na przyzwyczajenia oraz wygodę czytania danych. Blind notch – wycięcie, które ułatwia identyfikację rodzaju karty osobom słabowidzącym i niewidomym.
Karta Dopasowana Mastercard dla najmłodszych klientów (7-12). Santek, puszysta maskotka na karcie zachęca najmłodszych do płatności bezgotówkowych. Karta wyprodukowana z plastiku z recyklingu. Jest wyposażona w blind notch – wycięcie, ułatwiające korzystanie słabowidzącym i niewidomym. Ma kontrastowe kolory i wypukłość oznaczającą awers nowoczesny, pionowy design. Na froncie logo banku, rodzaj karty i organizacja płatnicza, pozostałe na rewersie – dla bezpieczeństwa użytkownika.
Karta filmowa VISA od Banku BNP Paribas, stworzona przez wybitnego artystę grafika, Andrzeja Pągowskiego, stanowi inauguracyjny projekt z serii kart inspirowanych nowoczesną sztuką graficzną i dedykowanych konkretnej grupie odbiorców. Design karty przeznaczonej dla pasjonatów kina nawiązuje do estetyki kinematografii. Na froncie karty znajdują się logo banku oraz organizacji płatniczej. Projekt uwzględnia również ikonograficzne i kolorystyczne odniesienia zarówno do instytucji wydającej kartę, jak i do hasła „We Love Cinema”, pod którym Bank BNP Paribas wspiera kino od ponad 100 lat. Całość to eleganckie i wizualne przypomnieniem o magicznej mocy kina i zachętą do wspólnej filmowej przygody.
mBank po raz drugi przygotował dla uczestników Festiwalu Great September 2023 pamiątkową, limitowaną edycja karty płatniczej – Mastercard Great September. Karta była nie tylko narzędziem płatniczym, ale też przepustką do 50-procentowej zniżki na festiwalowe bilety i gadżety. Na karcie widnieją barwy drugiej edycji festiwalu Great September oraz plan centrum miasta Łodzi, w którym odbywa się wydarzenie muzyczne.
Revolut Bank
Pokryta warstwą platyny karta Revolut Ultra to symbol luksusowego stylu życia i ekskluzywna propozycja członkowska dla osób zamożnych. Karta otwiera drzwi do 1400+ saloników lotniskowych (bez limitu, bez opłat), darmowych subskrypcji (np. Financial Times), nielimitowanych przelewów międzynarodowych (bez opłat Revolut), nielimitowanej wymiany walut (bez opłaty weekendowej), ubezpieczenia kosztów rezygnacji z wyjazdów (z dowolnego powodu) i innych korzyści. Ma także piękny design.
PKO Bank Polski
Przejrzysta karta kredytowa PKO Banku Polskiego. Od połowy roku 2023 wykorzystujemy innowacyjny materiał Ocean Plastic®, plastik PET z recyklingu pochodzący z przetwarzania plastikowych butelek odzyskiwanych ze środowiska. Jedna karta to mniej więcej równowartość jednej plastikowej butelki pochodzącej z recyklingu. W końcu roku bank rozpoczął również stopniowe wydawanie wszystkich plastikowych kart wykonanych w 100% z materiałów z recyklingu (tzw. rPVC).
Banki Spółdzielcze z Grupy BPS i Bank BPS
Karta z nowej linii inspirowanej sztuką ludową ze współczesnymi elementami graficznymi. Nawiązuje do małych ojczyzn, które wciąż są dla nas ważne. Karta prepaid kierowana jest głównie do młodzieży, stąd design, w którym elementy folkowe zostały nowatorsko przekształcone i zmieszane ze street artem oraz muralem. To odpowiedź na oczekiwania młodych ludzi, którzy chcą mieć jak największą kontrolę nad swoimi finansami i uczestniczyć w cyfrowym świecie, jednocześnie wyrażając swoją niezależność.
ING Bank Śląski
Karta przedpłacona dla najmłodszych inspirowana, zyskującą coraz większą popularność, grą edukacyjną „Miasto ING” w Roblox. W „Mieście ING” dzieci przez zabawę uczą się zarządzania swoimi pierwszymi „wirtualnymi” pieniędzmi i poznają zasady bezpieczeństwa w sieci. Stworzona przez nas karta buduje wśród dzieci skojarzenia nie tylko z marką ale z zasadami, które poznały w grze.
Bank Millennium
Las-dom zwierząt, oddech ludzi, ochrona klimatu! Każda wydana karta WWF Millennium Mastercard wspiera Fundację WWF Polska w zakresie ochrony lasów. Karta zaprojektowana z myślą o naturze, bo las i zwierzęta to jedność, łączą się i przenikają, tworząc wspaniały ekosystem. Karta wspiera m.in. ochronę siedlisk rysia w Polsce. Estetycznie zaprojektowana, z danymi na odwrocie oraz wcięciem dla osób słabo widzących. Wykonana w 85% z plastiku otrzymanego w procesie recyklingu.
Bank Pocztowy
Ekologiczna Karta Banku Pocztowego wykonana jest w 82% z materiału pochodzenia roślinnego – PLA, wytwarzanego ze skrobi kukurydzianej. Wydając karty z PLA przyczyniamy się redukcji ilości odpadów niebiodegradowalnych. Bank Pocztowy należy do pionierów na polskim rynku wykorzystujących ten materiał do produkcji kart. Karta posiada dodatkowe udogodnienie dla osób słabowidzących i niewidomych – specjalne wcięcie na krótszej krawędzi karty (tzw. blind notch).
Alior Bank
Lulu to yordlowa wróżka przemierzająca świat Runeterry ze swoim towarzyszem Pixim w kultowej grze League of Legends. Jej wizerunek widnieje na karcie debetowej Alior Banku w ofercie Konta Jakże Osobistego. Bank zadbał, by karta miała jeszcze bardziej kolekcjonerski design umieszczając wszystkie dane na rewersie karty. Fioletowy rant dopełnia całość, nadając produktowi ekskluzywny i oryginalny styl, podkreślając jednocześnie wyjątkowość jej posiadaczy.
Bank Credit Agricole
W naszym katalogu mamy 6 wizerunków kart z serii #capibara. Ten z capibarą baseniarą cieszy się największą popularnością. Do tego, by wykorzystać wizerunki tych uroczych stworzeń, zainspirowały nas dzieci naszych pracowników. Samą grafikę stworzyła sztuczna inteligencja. Tą kartą mogą cieszyć się także dorośli. Co ważne, karta jest wykonana z ekotworzywa, które rozkłada się szybciej niż plastik.
Bank Ochrony Środowiska
BOŚ na swoje karty wybrał dziewięć kojarzonych z polską przyrodą chronionych gatunków ptaków i ssaków. Karty z wizerunkami chronionych zwierząt mają przypominać jak ważne jest życie naszych mniejszych przyjaciół. W Polsce ochroną objętych jest blisko pół tysiąca gatunków zwierząt. Należy do nich dudek – ptak średniej wielkości o pięknym brązowym upierzeniu i długim, efektownym czubem na głowie. Karta przedstawia graficzną sylwetkę ptaka na kolorowym tle.
Pekao
Wydanie karty Mastercard PeoPay KIDS do konta z wizerunkiem niestandardowym dla dzieci jest bezpłatne. Z karty mogą skorzystać nawet najmłodsi – już od 6. roku życia. Dla dziecka pierwsza karta, to symbol dorosłości i samodzielności. Dziecko może płacić kartą w sklepie lub wypłacać pieniądze z bankomatu – dzięki temu uczy się zarządzać swoimi finansami od najmłodszych lat.
VeloBank
Plastik, z którego wykonana jest karta, w 100% pochodzi z recyklingu. Pionowa grafika i minimalistyczny design, które tworzy kompozycja z litery V, jak Velo. Deseń liter stanowią kwadraty nawiązujące do logo banku. Dyskretna lokalizacja danych – przeniesione na rewers, aby nie były widoczne dla osób postronnych. Rewers – w układzie poziomym z uwagi na przyzwyczajenia oraz wygodę czytania danych. Blind notch – wycięcie, które ułatwia identyfikację rodzaju karty osobom słabowidzącym i niewidomym.
Santander Bank Polska
Karta Dopasowana Mastercard dla najmłodszych klientów (7-12). Santek, puszysta maskotka na karcie zachęca najmłodszych do płatności bezgotówkowych. Karta wyprodukowana z plastiku z recyklingu. Jest wyposażona w blind notch – wycięcie, ułatwiające korzystanie słabowidzącym i niewidomym. Ma kontrastowe kolory i wypukłość oznaczającą awers nowoczesny, pionowy design. Na froncie logo banku, rodzaj karty i organizacja płatnicza, pozostałe na rewersie – dla bezpieczeństwa użytkownika.
BNP Paribas Bank Polska
Karta filmowa VISA od Banku BNP Paribas, stworzona przez wybitnego artystę grafika, Andrzeja Pągowskiego, stanowi inauguracyjny projekt z serii kart inspirowanych nowoczesną sztuką graficzną i dedykowanych konkretnej grupie odbiorców. Design karty przeznaczonej dla pasjonatów kina nawiązuje do estetyki kinematografii. Na froncie karty znajdują się logo banku oraz organizacji płatniczej. Projekt uwzględnia również ikonograficzne i kolorystyczne odniesienia zarówno do instytucji wydającej kartę, jak i do hasła „We Love Cinema”, pod którym Bank BNP Paribas wspiera kino od ponad 100 lat. Całość to eleganckie i wizualne przypomnieniem o magicznej mocy kina i zachętą do wspólnej filmowej przygody.
mBank
mBank po raz drugi przygotował dla uczestników Festiwalu Great September 2023 pamiątkową, limitowaną edycja karty płatniczej – Mastercard Great September. Karta była nie tylko narzędziem płatniczym, ale też przepustką do 50-procentowej zniżki na festiwalowe bilety i gadżety. Na karcie widnieją barwy drugiej edycji festiwalu Great September oraz plan centrum miasta Łodzi, w którym odbywa się wydarzenie muzyczne.
Przeczytaj teksty i analizy podsumowujące ranking, dowiedz się więcej o laureatach.
Zobacz, kto ocenia kandydatury w tej kategorii
Ekspertka komunikacji marketingowej
Specjalizująca się w tworzeniu silnych marek i zarządzaniu reputacją. Laureatka kilkudziesięciu międzynarodowych wyróżnień za projekty PR. W rok zbudowała jedną z największych agencji PR w Polsce – SEC Newgate CEE. Jest członkinią World Communication Forum Association, organizującego coroczną konferencję w szwajcarskim Davos, oraz jedną z „22 Polek do obserwowania w 2022 roku” według magazynu Forbes Women.
Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości
Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Autor cyklu raportów „Polska bankowość w liczbach”. Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do Nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2020 r.
dyrektor marketingu w agencji digitalowej Tigers
Michał Iwan pełni funkcję dyrektora marketingu w agencji digitalowej Tigers. Wcześniej zdobywał doświadczenie jako dyrektor marketingu Runmageddon, marketing manager w Extreme Warrior Park, czy specjalista ds. komunikacji w Wyjątkowym Prezencie. Specjalizuje się w konsultacjach z komunikacji marketingowej, wspierając rozwój różnorodnych firm oraz marek osobistych. Zgodnie z testami Gallupa, jego największymi talentami są dyscyplina, maksymalizm i bliskość, indywidualizacja i wiara w siebie.
Michał, jako absolwent nauk politycznych na Uniwersytecie Warszawskim, dostrzega znaczenie partycypacji społecznej. Koncentruje swoje działania na aktywizowaniu młodych ludzi, aby działać dla dobra lokalnej społeczności. Nie tylko pokazuje, że sukces jest możliwy, ale także aktywnie wspomaga w tworzeniu i realizacji projektów. Ta pasja do pomagania innym stanowi naturalne przedłużenie jego profesjonalnej ścieżki kariery, ukazując jego podejście do życia i pracy.
Head of Audience Engagement w "Pulsie Biznesu"
Head of Audience Engagement w „Pulsie Biznesu”, wcześniej odpowiedzialny za główne kanały social media w grupie Bonnier Business Polska. W 2015 r. nominowany do nagrody PRotony w kategorii osoba/zespół ds kampanii w social mediach. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim.
Chief Evangelist w Brand24
Profesjonalnie i hobbystycznie zajmuje się marketingiem, Internetem i mediami społecznościowymi, starając połączyć te tematy w jedność. Kilka lat w różnej wielkości agencjach marketingowych nauczyło go holistycznego podejścia do marketingu. Wykładowca akademicki. Od 2011 roku w Brand24 zajmuje się obsługą kluczowych klientów, marketingiem i „ewangelizacją” branży reklamowej.
Certyfikowany trener biznesu i psycholog
Specjalizujący się w tematach: Wystąpienia publiczne, autoprezentacja i Storytelling. Wspiera biznes w tworzeniu strategicznej komunikacji. Mentor startupów w ReaktorX oraz Demium. Występował na konferencjach Pulsu Biznesu. W tematach psychologicznych występował w radio Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Chilli Zet oraz w Dzień dobry TVN.
przedsiębiorca i badacz, założyciel i prezes Sotrendera
Jestem przedsiębiorcą i badaczem, a także założycielem i prezesem Sotrendera. Nasza aplikacja, wykorzystując dane pochodzące z social media oraz algorytmy sztucznej inteligencji, pomaga markom i agencjom z całego świata w efektywnym prowadzeniu kanałów społecznościowych.
Przez ponad 10 lat pracowałem na Uniwersytecie Warszawskim. Wciąż wykładam i szkolę oraz występuję na konferencjach w kraju i za granicą. Mam doktorat z psychologii społecznej na UW i magisterium z ekonomii na SGH. Znam 6 języków, odwiedziłem 46 krajów, w tym połowę z nich na rowerze.